Wat zet je in een ondernemingsplan?

Als je een webwinkel wilt, begin je met een ondernemingsplan. Tenslotte is een webwinkel gewoon een bedrijf en dan is een goed businessplan altijd de beste start. Maar wat zet je daar nu precies in?Als je het begin van je webwinkel vooraf goed omschrijft, of dat je dat nu in een ondernemingsplan of gewoon wat op kladblaadjes op een paar velletjes papier doet, begin je jouw webwinkel al beter dan de gemiddelde webwinkelier. Uit onderzoek blijkt dat nog niet eens een kwart van de mensen die begint aan een webwinkel, echt een goed vooraf plan heeft opgesteld.

Als je begint met een ondernemingsplan voor je webwinkel, ben je dus goed bezig! Maar wat moet je dan allemaal opschrijven? Op het internet zijn veel voorbeelden te vinden, maar meestal zijn die niet echt op een webwinkel gericht. En eigenlijk kun je dan het beste zelf even aan de slag. Wel is het dan lastig te bedenken hoe je begint, en dus kun je een voorbeeld nemen om te starten.

Het blijft wel een lastige vraag maar je moet maar denken dat het een probleem is waar heel veel mensen mee zitten. Toch hoeft het niet zo lastig te zijn. Het moeilijke onderdeel zit hem vooral in dat het plan voor jou persoonlijk moet worden opgesteld en dat dus niemand precies kan vertellen of het plan volledig is of niet. Maar je kunt in ieder geval een goede start maken met in het kort vertellen wie jij bent en waarom jij nu een webwinkel begint.

Verder is het belangrijk om in het kort zeer specifiek te leren vertellen wat je dan gaat doen. Wat die webwinkel gaat verkopen en waarom die webwinkel uniek is. Probeer dat in een alinea want mocht je later ooit persaandacht krijgen of advertenties willen kopen, is het belangrijk dat je in het kort snel kunt uitleggen waarom jij uniek bent.

Dat kan over jou als persoon, of als je het wat groter opzet ook je compagnon of medewerkers zijn. Met jou bedoelen we dus eigenlijk je hele organisatie.

Natuurlijk moet je ook iets vertellen over hoe je jouw aanbod aan de man gaat brengen. Je kunt je concurrentie en de markt in het algemeen omschrijven maar vaak is dit voor webwinkels lastig en kun je beter het vooral bij jezelf houden. Wees in ieder geval op de hoogte wie je concurrenten zijn maar probeer niet de hele Nederlandse markt in kaart te brengen. Wat je wel goed in kaart moet proberen te brengen is hoe jij je klant gaat vinden. Google kan natuurlijk helpen, maar iedereen maakt daar gebruik van. Dus ook je concurrent en dus is de markt daar sterk verzadigd. Echt eruit springen is lastig. Probeer dus wat meer oplossingen te bedenken dan alleen die grote zoekmachine.

Een zeer belangrijk onderdeel is het financieringsplan. Probeer duidelijk uit te leggen hoeveel geld je gaat investeren, in welke tijdsperiode, en hoe je aan dat geld komt. Veel mensen beginnen maar gewoon met de software of het aanbod en vergeten vervolgens dat het bekend maken van de webwinkel soms meer dan vijftig procent van de totale investering vergt. Als al jouw geld al op is nog voor je kunt beginnen met je webwinkel, is er iets mislukt!

Ook het vinden van geld is voor iemand die begint met een webwinkel erg lastig. De bank leent het meestal niet, en investeerders vinden het pas interessant vanaf honderdduizenden euro’s. Als jij vijf- of tienduizend euro nodig hebt is het dus lastig om daaraan te komen.

Sluit het ondernemingsplan altijd af met een leuke samenvatting en jouw toekomstvisie. Natuurlijk weet je niet 100% hoe het gaat lopen maar je motiveert wel jezelf, en de lezer van jouw plan als de toekomst er rooskleurig uitziet. In ieder geval heb je er dan meer zin in en helpt een glimlach op je gezicht bij die eerste dagen motivatie. Een gemotiveerd mens werkt voor twee dus probeer met een leuk positief slot je ondernemingsplan af te ronden. Waar wil je naar toe en wanneer is het begin van je webwinkel echt succesvol geweest?

Neem het verder niet te formeel allemaal! Meestal is het ondernemingsplan vooral voor jezelf! Soms voor een financierder, maar ook die wil best een informeel plan lezen en een glimlach op zijn gezicht. Houd het realistisch natuurlijk, maar wees ook wel wat creatief. Net als bij een sollicitatiebrief bijvoorbeeld kent het ondernemingsplan een bepaalde inhoud of opmaak maar is het de inhoud en creativiteit die uiteindelijk ervoor gaat zorgen dat het plan echt bijzonder wordt!

Succes!